fredag 7. oktober 2011

Oktoberhagen og rosespørsmål



Høsten har vært fin og varm og det bærer hagen preg av. Både roser og hortensia blomstrer som bare det og plenen har aldri vært grønnere.  
På det siste bildet ser dere blomsterbeddet vi (les mannen) har murt i sommer. Jeg har plantet fairyroser her og de har blomstret rikt i hele sommer. De er fremdeles fulle av knopp, men det er nok for kaldt til den helt store blomstringen.
Er det noen av leserene mine som som vet når man skal klippe roser?

Det er helg igjen. Denne helgen blir det 3 års feiring av verdens beste nevø Sondre.
Når vi først tar turen til østlandet så gjør vi det skikkelig og tar turen om Sverige også. Ingen blogging på meg på et par dager altså.
Ønsker alle sammen en god helg.

post signature

12 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder!!! Önskar dig en fin helg. Kram Johanna

    SvarSlett
  2. Nyydelige farger på den hortensiaen..
    Kan ikke hjelpe deg med det rosespørsmålet - blir alltid litt usikker på det..

    God helg og god tur!

    Klem, Marte

    SvarSlett
  3. Hei! For det første må du finne ut om rosene dine blomstrer på års eller fjorårsskudd.. Men det aller beste er å klyppe dei ned nå, for då gjer sei seg automatisk klar for vinteren, og dei tar ingen skade pga sevje i voskeperioden.. Fort at om ein klypper på våren lager planten masse sevje til den plasse du har klypt, og om ein då får ei frostnatt kan det ta knekken på planta :)
    Men skjekk først om kva dei blomar på, så du ikkje klypper for mykkje!

    Håper du forstod litt av dette :)
    Nydelig bed, så håper du får mykje glede av det videre!!

    Klem

    SvarSlett
  4. Så flott dere har ordet til sammen ;)
    Har dessverre ingen peiling på blomster, men ser ut som du har fått gode råd allerede...

    GOD TUR!
    Gleder meg til du er tilbake ;)
    Klem May Helen

    SvarSlett
  5. Kan nok ikke gi noen råd om rosene, men ble inspirert av det fine bedet! Skal vise det til min bedre halvdel og satser på at han kan mure et slikt hos oss neste år :) Vi skal også feire en nevø denne helgen og da er det fast tradisjon at tante (meg) baker kake. I år er det Star Wars-tema han ønsker seg, stadig mer avanserte kaker han vil ha :) Ha en herlig helg! Klem

    SvarSlett
  6. Jeg tror ikke jeg er den rette til å gi grønne råd, men bildene er nydelige, vakkert har dere det!
    God helg!

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder:) Lyst på et lignende rosebed, får sette det opp på listen over neste års prosjekter;)

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  8. Jeg har akkurat likedan roser,å jeg klipper dem på våren,etter at de har fått "museører".
    Grunnen til det er at da ser jeg hvilke greiner som har overlevd vinteren,å klipper de døde greinene bort.
    Hvis det er roser som vokser veldig,tynner jeg litt med å klippe bort de eldste og stusseligste greinene.
    Lykke til:)
    Ønsker deg en videre god helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder!! Lurer litt på beddet jeg. Hvordan gjorde dere/han det med bunnen, er den murt eller er det et annet underlag?
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  10. Hei Hanne Mette :)
    Så nydelige bilder du viser fra
    hagen din, skjønne farger på
    Hortensian her ღ Roser kan jeg
    dessverre ikke hjelpe med :)
    Håper du har hatt en kjempefin
    helg, og så ønsker jeg deg en
    fin uke som kommer. Klem fra
    Mette

    SvarSlett
  11. Hei,
    Ser du får litt ymse råd om klipping, men Norsk Roseforening sier at roser skal klippes om våren, og det er også min erfaring. Da får roten bruke næringen i planten hele vinteren, og som Caroline sier, så ser du på våren hvilke stilker som overlever.
    Sjekk denne linken, veldig informativ:http://www.norskroseforening.com/pdf/24_25.pdf
    Hilsen Eva

    SvarSlett
  12. Herlig aa titte innom deg igjen :) beddet mannen murte til dere var kjempefint! mulig jeg lar meg inspirere og lage ett slikt utenfor til oss, til sommer ogsaa :)

    ha en super kveld :)

    klem/lisa

    SvarSlett